Het perfectionisme en passie van de eigenaar Karel van Oirschot voor zijn bedrijf is ook terug te vinden in zijn grote hobby; het zoeken en restaureren van bijzondere Scania vrachtwagens. Laat je verbazen hoeveel hij ervan weet en hoeveel plezier het bij velen oplevert. Hij vertelt er graag over en zet zijn vrachtwagens graag in om speciale wensen te vervullen.
We vertellen je graag meer over zijn collectie kleine en grote vrachtwagens!
De Scania collectie van Karel is niet alleen door het formaat van vrachtwagens indrukwekkend te noemen. De kwaliteit van de vrachtwagens en het feit dat het echte collectors items zijn dragen daar zeker aan bij.
Vanaf september 2005 mogen vrachtwagens met een torpedo neus niet meer geproduceerd worden, in die periode rolden dan ook de laatste van de band bij Scania en Volvo. Karel is echt Scania fan en vooral de torpedo neus is zijn favoriet. Karel speurt de markt af naar de verschillende modellen van dit type en kiest de beste uit, alleen de echte originele , geen zelfbouw! En natuurlijk allemaal de beste en mooiste van hun soort.
De passie voor vrachtwagens zit er vanaf jongs af aan in. Dus toen, door de groei van het bedrijf van Oirschot Tuinplanten, ook vrachtwagens nodig waren was de keuze voor bijzondere Scania's snel gemaakt.
Deze prachtige Scania T500 is volledig gerestaureerd, elk boutje is vervangen en hij is tot aan het chassis kaal gemaakt en daarna helemaal opnieuw opgebouwd. Vervolgens is hij schitterend parelmoer gespoten. Ook de motor gereviseerd in 2020.
Het gaat hier om een originele torpedo truck, een Scania T500 6x2 (6 wielen waarvan 2 aangedreven). Het is een 8 cilinder en komt van oorsprong uit Zweden. Daar werd hij gebruikt als dieplader transport. De wagen heeft 500 pk, is handgeschakeld en is van bouwjaar 2005.
Het restauratietraject heeft 1.400 uur (1 jaar) in beslag genomen.
Deze imposante Scania komt uit België. Hij werd daar als showtruck gebruikt en op zondag om met de kleinkinderen of fans een rondje te rijden.
Deze T164 6x2 heeft 480 PK. Hij komt uit 2004. Het heerlijke en kenmerkende geronk verraad dat er een zware V8 schuil gaat onder de motorkap. Ook dit is weer een originele torpedo, zoals zijn neus al verraad.
Deze truck gaat het restauratie traject nog in en zal ook nog parelmoer gespoten worden.
Deze originele Scania T500 is 8 jaar geleden volledig gerestaureerd. De Scania was van Juba Transport uit Ede. Nu wordt hij vol ingezet voor het rondbrengen van bestellingen van van Oirschot Tuinplanten. Door zijn kleuren en mooie neus is het echt blikvanger op de weg.
Hij is uit bouwjaar 1996 en van origine een Duitse auto. Ook hier ligt een dikke V8 motor in en hij is uiteraard handgeschakeld. De 6x2 aandrijving maakt hem ook wel bijzonder in zijn soort.
Toen de Scania T450 torpedo gelanceerd werd op de Rai in Amsterdam stond hij daar in deze originele blauwe kleur. Deze Scania afkomstig uit Spanje heeft dezelfde originele Scania kleur.
De Scania T450 is uit 1995 en is een 4x2. De V8 motor produceert 450 pk en hij is handgeschakeld.
Toen Karel hem kocht vanuit Spanje was hij daar al tip top gerestaureerd. Ook zit hij goed in de lak. Naast goed onderhouden en er van genieten hoeft er dus niet veel meer aan deze truck gedaan meer te worden.
Deze dieplader is van bouwjaar 2005. Het gaat om een originele Scania torpedo T580 8x4 rechtsreeks van de eerste eigenaar. Met 580 PK en een handgeschakelde V8 motor is dit niet alleen om te zien een indrukkende Scania.
Karel was meteen gecharmeerd van deze beauty maar hij stond in Ierland! Door middel van foto's en filmpjes en in gebrekkig Engels is het hem gelukt dit pracht exemplaar te kopen. Hij staat nu te shinen in Biezenmortel.
Hij is topconditie en heeft weinig kilometers gelopen. In de toekomst zal de wagen nog gespoten worden in parelmoer en voorzien worden van de Van Oirschot belettering maar verder hoeft er niets meer aan te gebeuren.
Deze rode uit uit Finland afkomstige T450 heeft al meerdere prijzen gewonnen op truckshows. En waarom is ook goed te zien!
Zijn bouwjaar is 1992 en hij verkeert in top conditie dus hij hoeft het restauratie traject niet in. Ook hier ligt een handgeschakelde V8 motor in die goed van zich laat horen. Met 450pk komt hij goed van zijn plaats.
Karel heeft in de afgelopen jaren een goede band op gebouwd met Arjan Kastelein van Kastelein Truck accessoires uit Schijndel. Hij doet alle restauraties voor Karel en ook het onderhoud van deze bijzondere collectie wordt door Arjan vakkundig uitgevoerd.
Voor veel kenners een zeer bekende Scania. Karel heeft hem in 2020 kunnen kopen van de eerste eigenaar Truck Junkie. Truck Junkie is de grootste truck shop van Europa.
Deze ScaniaT143 heeft al een aantal keren de eerste prijs mogen winnen op grote truckshows en is een geliefde wagen bij velen. Het is een 6x2 bakwagen met 420 PK die in geweldige staat verkeerd.
Deze van oorsprong Belgische Scania heeft Karel in Nederland gekocht en is in 2020 volledig door GJ Klaassen metaalbewerking opgebouwd. Hiermee verkeert hij weer in topconditie.
Deze originele torpedotruck kan je goed horen aankomen door zijn 'gekietelde' FKM uitlaat waarbij zijn V8 goed tot uiting komt. Bouwjaar is 2001 en beschikt over 580PK.
Karel zijn liefde voor vrachtwagens begon met het verzamelen van miniatuur vrachtwagens. Tekno om precies te zijn. Deze verzameling is uitgegroeid tot een verzameling van internationaal niveau.
Karel zijn collectie is compleet online te bewonderen en te koop.
Vanwege zijn liefde voor vrachtwagens heeft Karel de afgelopen jaren meer dan 4000 Tekno miniaturen verzameld.
Hij is er als broekie van twaalf mee begonnen. Elk jaar kocht hij er eentje bij. Destijds kostten ze ongeveer 100 gulden per stuk wat voor hem als puber een behoorlijke kluif was.
De verzameling miniatuur vrachtwagens groeide tergend traag, maar dat was slechts een kwestie van geduld. Ooit zou hij groot zijn en geld verdienen.
Hoe ouder hij werd, hoe harder zijn Tekno miniatuurverzameling begon te groeien en dat werd steeds gekker.
De laatste 5 jaar ging het pas echt hard. Zijn hobby liep wat uit de hand. Er zitten Tekno modellen bij waar hij vier jaar op gejaagd heeft en met succes!
Deze complete en schitterende privéverzameling is nu te koop via TeknoTrucks.nl. Het voelt goed om ware fans met unieke en bijzondere exemplaren te kunnen plezieren en Karel kan zijn hobby, zij het nu aan de dealerzijde, toch doorzetten.
Bezoek onze website: www.teknotrucks.nl
Kortom twee bijzondere passies van een bijzondere eigenaar met altijd een grote glimlach op zijn gezicht.
Ken jij iemand met een bijzonder verhaal die graag een ritje zou willen maken in een échte Scania truck?
Karel doet het met veel plezier!
Karel van Oirschot
Algemeen directeur